14 Mart 2009 Cumartesi

Adsense Kazançları Düştü Mü?

Son aylarda sıkça karşılaştığım bir soru bu. Gördüğüm kadarıyla internette de bolca yorum yapılmış bu konu hakkında ve hatta bazı komplo teorileri bile üretilmiş.

Bunun hakkında okuduğum bazı makaleler aşağıdaki teorileri sunuyor:

- Dünya ekonomisinin daralması

Bence neden bu olamaz. Halen bolca reklam veren var, halen bolca site var ve en önemlisi halen Adsense'den iyi kazananlar var. Bir çok kişi, akıllıca adımlarla Adsense kazançlarının düşmesini engellediklerini söylemekteler.

- Büyük siteler pastadan daha büyük pay alıyorlar

Aslında bu bir bakıma doğru. Ancak nedeni bizimki gibi sitelerin ufak olmasıyla alakalı değil. Örneğin bir YouTube gibi bir siteye baktığınızda, içinde aklınıza gelecek her tür konu hakkında video mevcut. Buna bağlı olarak YouTube'da da her tür Adsense reklamına rastlanmakta. Bu nedenle ziyaretçileriniz sizin sitenizde gözüken bazı genel reklamlara büyük sitelerde belki yüz defa rastlamışlardır. Belki bir kere de merakten bu reklamlara tıklamışlardır ve ilgili siteyi ziyaret etmişlerdir.

Aynı reklama sizin sitenizde rastladıklarına artık chat, ring tone, arkadaşlık sitesi gibi reklamlara sizin sitenizde tıklama ihtimalleri oldukça azalmakta. Bu durumda özellikle bu gibi genel reklam gösterme ihtimali olan Türkçe siteler de kesin olarak zarar görmekteler. Oldukça özgün bir içeriğe sahip ve genelden farklı reklam çekme ihtimali olan sitelerinse daha az bir kayıba uğradıklarını düşünmekteyim.

- Hep aynı stildeki reklamlar artık ziyaretçilerin ilgisini çekmiyor

Bu da güzel ve doğru bir nokta, ancak olay yine sitenin içeriğine bağlı. Neden mi? Aslında başarılı bir site yapmanın bazı kurallarına ters düşen bir olaydan kaynaklanmakta. Normalde bolca hit almak isteyen bir sitenin bir çabası, insanların sürekli olarak siteye dönmesi için nedenler sağlamak olur. Ancak iş Adsense reklamlarına gelince iş biraz değişiyor. Eğer sadık bir okuyucunuz sitenize her gün girip yazılarınızı okuyorsa veya forumunuzda her gün tonlarca mesaj atıyorsa, emin olabilirsiniz ki o kişi Adsense reklamlarına tıklamıyordur. Sitenizdeki reklamları artık hem ezberlemiştir, hem de zaten amacı sizin sitenize gelmektir, sizin sitenizden çıkıp başka bir yere gitmek değildir.

Halbuki rastgele sitenize gelen ve aradığını bulamayan bir kişinin bir reklam üzerine tıklayıp sitenize veda etmesi oldukça daha yüksek bir ihtimaldir. O zaman aslında Adsense yönünden en başarılı site, bolca yeni ziyaretçi çekebilme yeteneğidir.

Bununla bağlantılı olarak, Türkçe sitelerde de bir stil benzerliğinin olduğunu inkar edemeyiz. Yani kaç tane site çıktı da "Vay bu çok orijinal bir fikir" dedik siteyi görünce? Oldukça az... Popüler Türkçe içerikli sitelerin zaten belki de yarısı portal veya büyükçe forumlardan oluşmakta. Bunlara oyun portalllarını da ekleyebilirsiniz. O zaman, iki çok benzer içerikli Türkçe sitede zaten benzer Adsense reklamı yer alacaktır. Ziyaretçi de gidip her sitede aynı reklama tıklayacak değil. Bu da yine daha önce yazdığım, bol hitli site mi yapmak yoksa bir "niche" temsil edecek bir çalışmaya mı girmek sorusuna geri götürüyor bizi.